Irányítók:
-elektronikus
-huzalellenállásos
-diódás
huzalellenállásos:
Viszonylag kis áramú autóknál alkalmazható.2 ill 3 vezetékes változatban.A 2
vezetékes változat csak gyorsitásra és lassitásra alkalmas.A 3 vezetékesnél
lehetőség van fékezni
(motorfék)Ha túlterheljük akkor a huzalellenállás elfüstölhet,menetzárlatos
is lehet.Megfelelő terhelhetőségű
ellenálláshuzalt nehéz beszerezni . (Külföldön néhány gyártó különböző
ellenállás értékű kész
ellenállásokat árul.)Hüvelykujjas irányitóval nehéz, fémkarosszériás autót
hajtottam ,a nagyobb áramfelvétel miatt annyira felmelegedett ,hogy égette a
kezemet. A magas hőmérséklet
miatt deformálódott az irányitó ,későbbtönkre
is ment. Természetesen az ilyen fajta irányítókból létezik nagyobb
áramerősségre is ,de a nálunk kapható szettekben ilyen nincs.
diódás:
Ez a
fajta irányitó a félvezetőkön
eső feszültség elvén működik.A
sorba kötött diódákon diódánként kb: 0,8V esik . Azt ,hogy az irányitót
milyen áramerősségre akrjuk
használni az alkalmazott diódák terhelhetősége
szabja meg.A sorba kötött diódák száma attól függ ,hogy milyen
feszültségszinten akarjuk használni az irányitót.Ha pl:12V a feszültség
akkor mondjuk 8dióda kevés, ugyanis ha 1 diódán kb:0,8V a fesz esésakkor 8
diódán kb:6,4V. A maradék feszültség igy közel 6V.Ebből
következik ,hogy alaphelyzetbenaz autó nem áll meg hanem dönget félgázon.1/32
méretű autóknál minimum 15V
feszültség esetén 18-20 dióda kell.Ez nem egy helytakarékos megoldás,viszont
megbizható(nehezen megy tönkre).meghibásodás esetén dióda cserével könnyen
javitható.Külföldön nagyon népszerű
irányitófajta.(nálunk nem is kapható)A fékezős
irányitó itt is 3 vezetékes.
Elktronikus:
Az
elktronikus irányitók lehetnek analóg ill digitális kivitelűek.
analóg:
Az
analóg irányitóknál általában egy nagyobb áramú tranzisztort vezérlünk
áteresztő üzemben.Az
irányitókar mozgatásával nem közvetlenül az autót hanem kis árammal az
áteresztő tranzisztort
vezéreljük ezáltal nagyobb áramú autókat is simán irányithatunk.Azt hogy
mekkora a max kivehető áram a
tranzisztor teljesitménye szabja meg.Ezeknél az irányitóknál egyszerűen
megoldható a kime-nő
feszültség nagyságának állithatósága. (Autótól és pályától függően
beállithatjuk a max sebességetés igy sokkal finomabban adagolhatjuk a gázt.)
digitális:
Ma ez a
legjobb irányitó fajta.Minden paraméter beállitható.(gyorsitás
meredeksége,fékezés erőssége,stb...)A
digitális irányitókkal csak digitális autókat lehet irányitani!Ezen
irányitók hátránya hogy a barkácsolni vágyók nem tudják javitgatni
tuningolni... ugyanis a digis irányitokon nincs mit javitani mindent
tudnak.
ÁRAMELLÁTÁS II
Fontos még azt is tudni ,hogy minél nagyobb a pályánk, annál nagyobb a
feszültségesés amit a betáplálástól legtávolabbi ponton mérni tudunk.
Ezt akkor vesszük észre legjobban ha nagyobb áramfelvételű autónk van,
ugyanis a feszültségesés annál nagyobb minél nagyobb a fogyasztott áram.
Általában azt mondjuk ,hogy a réz a legjobb áramvezető de sajnos
a gyári pályák vezetősínjei nem rézből készülnek.(mágnes!!)
Rossz vezetőképesség=nagyobb feszültségesés
Tovább növeli a feszültségesést még a pályaillesztések átmeneti ellenállása
is.
Minél több illesztés =nagyobb feszültségesés
Ezt a feszültségesést áthidalandó a pálya legtávolabbi pontját
vezetékkel össze kell kötni a betáplálási pontal.
Fa pályák egyik nagy előnye ,hogy általában a vezetősíneket
a pálya egész hosszában egy darabban fektetik le.(nincs felesleges
illesztés)
És naná ,hogy réz vezető síneket használnak.
Ezeken a pályákon nem segít a plusz tapadásban a MÁGNES.
ÁRAMELLÁTÁS
Egyenlőre a terepasztal készítése megállt idő hiányában
Ezért most az áramellátásról írok egy kicsit.
Az első és nagyon fontos dolog ha valaki autópályát épít az áramellátás.
Először is tisztázni kell ,hogy milyen méretarányú (1/43 , 1/32 , 1/24)
autókat szeretnénk használni a pályán.Az 1/43 kissebb kategóriás
au-
tók eleve méretük miatt kissebb áramigényűek.Az 1/32 méretű autók
esetében már ngyobb az áramfelvétel.Az sem mindegy ,hogy hány sávos
a pályánk.Ha igazán jól akarunk eljárni akkor minden egyes sávot
külön egymástól teljesen függetlenül kell megtáplálnunk.(külön trafók!)
Egy trafós rendszer esetén ugyanis fellép a veszély ,hogy az autók kü-
lönböző gyorsítási szakaszokban illetve fékezéseknél beterhelnek , "meg
húzzák" a trafót ,igy az autók egymástól veszik el az energiát.
a legegyszerűbb táp.
Megol-dás lehet még egy gazdaságtalanul túlméretezett táp is,de ez a megol-
dás drága és nem éppen helytakarékos.Én személy szerint a sávonkénti
tápokat részesítem előnyben.Ebben az esetben több (az én esetemben 2)
kissebb tápot kell beiktatni.Igaz duplázódik az egyenirányítás is , de
ma már ezek filléres dolgok.Ami igazából sokba kerül az a transzformátor.
DE! Mivel kicsi trafókra van szükségünk két kis trafó még mindíg olcsóbb
mint egy jó nagy. Ha tehetjük bármilyen kiszuperált készülékből
kiszerlhetünk,
kisméretű kb 60-100W-os trafókat.A méretezésnél még vegyük figyelem-
be ,hogy minél több áramot veszünk ki a tápból annál nagyobb a fe-
szültségesés,mivel nem stabilizált áramforrásunk van.Ezért megfelelő mérték-
ben túl kell méretezni a tápegységünket.Mivel villanymotorokról van szó
számolnunk kell a sok hirtelen áramcsúccsal.Megmértem a nehezebb autók
max. áramfelvételét gyorsításkor és közel a duplájára méreteztem a trafót.
(az 1/32-es autók is vígan száguldanak.)
Ha egy pályán több méretarányt is használni akarunk felmerül az igény
a feszültség állíthatóságára is.Ugyanis vannak olyan 1/43-as autók amik
névleges feszültsége kb:7Volt de van amelyik kb:12Voltos .1/32-es mé-
retűeknél 18Volt is megengedett.Én ezt úgy oldottam meg hogy a tápegység
fix 21V-os és az irányitókon állítható a feszültség nagysága.(max gáz)
egy egyszerű állítható táp,persze még 1000 különféle
megoldás is létezik.
így készült:
A kis
fahidat vékony lécekből vágtam ki és gél ragasztóval
raktam
össze,ezután sötétbarna akril festékkel festettem be.
Így jobban
látszik a fa erezete.
A hídpillér
amit gipszből alakítottam ki.
Meg egy kis
sziklás partoldal.
FŰRAGASZTÁS!
Először bepermetezzük a felületet.(elhigított
faragasztóval)
Utána megsózzuk a terpet a fű szóróanyaggal.
Ezután
megint permetezünk.
aztán porcukorszoróval meghintjük egy kis szálas tavaszi szóróanyaggal.
Megint
permetezünk
Így készült...
Itt elmesélem hogyan építem a
terepasztalomat. Még jelenleg nincs készen, idő és ötlethiány miatt.
335 cm hosszú és 180 cm széles. Hogy
hol találtam helyet egy ekkora asztalnak? Mivel a ház szobáiból egy sem volt
feláldozható hát a garázsban. Amikor nem kedvenc időtöltésemnek hódolok
akkor egy kis villanymotor felhúzza a mennyezetre, hogy ne legyen útban.
Most is épp lóg az autóm felett.
Magát az asztalt OSB lapból raktam
össze. Ezután több nyomvonalat is kipróbáltam
Miután eldöntöttem melyik pálya nyomvonal lenne a
legmegfelelőbb, fából elkészítettem a tartókonzolokat. (már ami a magasabb
pályarészeket tartja.)
A domborzat testét vastag
kartonpapírból ragasztottam össze. (építési ragasztóval)
Ezután a domborzatot vastagon bevontam
újságpapírral azután pedig csomagoló papírral. (legcélszerűbb sűrű
tapétaragasztót használni e műveleteknél.) Amikor már itt tartunk végül is
kész a kopasz domborzat. Ha sziklás részeket is szeretnénk akkor ezeket a
részeket modellgipsszel kenjük be és alakítsuk ki a sziklákat. (gyorsan!)
A kőfalat úgy csináltam ,hogy a gipszet
elhúztam simára és amikor megkötött lefestettem szürkére. Aztán fogtam egy
vékony karctűt és egyenként kifaragtam a téglákat. ( sziszi-fuszi de klasz )
Modellvasutasok által használt műfüvet használtam ( szórósat ). Ezt úgy
ragasztottam le ,hogy faipari ragasztót elhigítottam sok vízzel, aztán
betöltöttem permetezős flakonba. Olyan lesz mint a beton.
folyt .köv.
|